Now Reading
Discrete Zweed

Discrete Zweed

BO-MAGAZINE-foto-6-Saabsupply-0204

Saab

Automerken komen en gaan en één van de laatste die verdween, is het eigenzinnige en discrete Saab. Marc De Hondt is volledig in de ban van het Zweedse merk. Saabs zijn zijn ding. Hij koopt ze, herstelt ze en helpt Saab-eigenaars met onderdelen en service.

20190329 Schelle Belgie, Saab 96, Saab 900, Saab 9-5, Saabsupply

Vaak wordt wel eens beweerd dat je een persoon kent aan zijn kledij maar ook aan zijn auto. Welk profiel heeft een Saab-rijder dan wel? Hij of zij zou creatief maar discreet zijn en houdt van Zweeds design met zuivere vormen zonder franjes. Het archetype van een Saab-rijder? Een architect die zich kleedt in een tweekleurig casual pak met daaronder een donkere pull met rolkraag. Marc De Hondt, zaakvoerder van SaabSupply heeft daar zo zijn visie op: “Saab-rijders zijn alleszins bijzonder merktrouw. Het is dan ook niet verwonderlijk dat acht jaar na het faillissement van het merk, er nog altijd behoorlijk veel Saabs rondrijden. Een Saab vervang je niet zo maar door een BMW of een Mercedes. Saab-eigenaars hebben er veel voor over om hun auto rijdende te houden. Zelf ben ik in de ban van het merk geraakt van in mijn jongste jaren. Bij ons thuis hadden ze een Saab en zo is het begonnen. Nu zorgen wij met SaabSupply voor onderdelen, service en onderhoud. Wij kopen en verkopen Saabs en daar is zeker een markt voor.”

Van vliegtuigbouwer tot autoconstructeur

In 1947 presenteerde Saab in Trollhättan zijn eerste auto in het bijzijn van de Zweedse pers. De journalisten lieten de kin tot op de knieën zakken want de oer-Saab, zoals hij nu wordt genoemd, kon met geen andere auto uit die tijd worden vergeleken. Met een Cx-waarde van slechts 0,32 was het de meest gestroomlijnde vierwieler ooit. De vorm van het koetswerk werd getest in een windtunnel en dat was ongewoon voor een autobouwer uit die tijd. Maar voor Saab was dat eerder vanzelfsprekend. Van oorsprong was Saab immers een vliegtuigbouwer, de Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Na de tweede wereldoorlog bleef Saab actief in de vliegtuigindustrie maar de vraag naar toestellen was eerder beperkt. Om het bedrijf te redden, werden verschillende brainstormsessies gehouden. Saab moest diversifiëren. Er werd gedacht aan prefabwoningen en zelfs aluminium boten. Uiteindelijk werd het moedige besluit genomen om auto’s te bouwen. Maar eenvoudig was dat niet. Van de zestien beschikbare ingenieurs waren er slechts twee die met de auto konden rijden! Saab rekende op zijn expertise in de vliegtuigbouw. Gunnar Ljungström was één van de weinige ingenieurs met ervaring in de autosector. Voor het design werd een beroep gedaan op Sixten Sason. Deze freelance industriële ontwerper tekende ook de oorspronkelijke Hasselblad camera en verschillende huishoudtoestellen voor Electrolux. Maar auto’s, daar had hij geen ervaring mee. Uiteindelijk werd de eerste Saab, een prototype dat nu de bekend staat als de oer-Saab, in 1947 gepresenteerd. Dat leidde tot het eerste productiemodel dat de typebenaming 92 kreeg en later evolueerde tot de 93 (1955) en de 96 (1960). Dit model bleef in productie tot 1980.

Saabs uit Zweden en Mechelen

De meeste Saabs rolden in Trollhättan van de lijn maar een aantal werden ook bij ons in Mechelen gebouwd door IMA, wat staat voor ‘Importateur des Moteurs et d’Automobiles’. De productiehal bevond zich op de hoek van de Guido Gezellelaan en het Rode Kruis Plein. Tussen 1959 en 1961 produceerde IMA in totaal 608 exemplaren, eerst van het type 93 en dan van de 96.
In 1969 introduceerde Saab een tweede model, de 99. Deze vooruitstrevende auto werd tussen 1973 en 1978 ook bij IMA, toen omgedoopt tot Sobelmotors, in Mechelen geassembleerd. Het ging om 24.821 exemplaren. De 99 kreeg een viercilinder tussen de wielen. Het design kwam van het Britse Ricardo. De 99 heeft tot de allerlaatste jaren van Saab het design beïnvloed. Vanaf de jaren zeventig profileerde Saab zich meer en meer als een innoverend merk. De verwarmde voorstoelen en de wissers op de koplampen zijn maar enkele van de primeurs waarmee werd uitgepakt. Saab was ook de eerste constructeur die een turbomotor leverde in een productiemodel.

_Tekst: Tony De Mesel
_Fotografie: Bob Van Mol

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere