Now Reading
Simca 8 Sport

Simca 8 Sport

Franse flair, Italiaanse stijl

De Franse auto-industrie kan terecht pronken met enkele opmerkelijke creaties. Daarvan zijn de Traction en de DS ongetwijfeld de eersten die in de gedachten opduiken maar één van de meest miskende is de Simca 8 Sport Coupé uit 1950. Deze elegante tweedeurs is ontworpen in Italië en werd door Facel Vega in Frankrijk gebouwd.

Van de Simca 8 Sport werden er wel geteld 5.165 exemplaren gebouwd. Exclusiviteit verzekerd dus en nochtans is dat niet meteen een eigenschap die je Simca toedicht. Simca (Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile) werd in 1934 opgestart door Henry Theodore Pigozzi en was aanvankelijk niets meer dan een Frans filiaal van het Italiaanse Fiat. Simca bouwde betaalbare Fiats onder licentie om zo de hoge invoerheffingen van toen te omzeilen.
Na de tweede wereldoorlog was het de uitdaging om de toegetakelde Europese auto-industrie weer op gang te krijgen. Pigozzi wou Simca een meer uitgesproken eigen identiteit geven en om daarin te slagen was een publiekstrekker bijzonder welkom. Dat was meteen de taak van de 8 Sport die in 1948 voor het eerst aan het publiek werd getoond als een open tweezitter. Kort daarna volgde de Coupé.

MOMA

De grens tussen mode , design en kunst kan flinterdun zijn en de Simca 8 Sport is daar een bewijs van. Pigozzi raakte gecharmeerd door de Italiaanse Cisitalia 202, een sportcoupé uit 1947 die ontworpen werd door het designhuis Pininfarina. De uitstraling van deze coupé was van die aard dat de auto een plaatsje kreeg in het MOMA (Museum Of Modern Art) in New York. De zuivere lijn en de moderniteit waren spraakmakend. Pigozzi gaf Pininfarina opdracht een afgeleide van de Cisitalia te maken voor Simca. Die taak werd toevertrouwd aan de jonge Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti die toen nog bij Pininfarina op de loonlijst stond en later zijn eigen designstudio zou opstarten. Het resultaat was de Simca Sport 8 die vanaf 1950 in productie werd genomen. Daarvoor deed Simca een beroep op de gespecialiseerde Franse constructeur Facel Vega. Naast de open tweezitter was er de meer exclusieve Coupé. Om de meerprijs tegenover de gewone gezinswagenversie van de Simca 8 te verantwoorden, kreeg de Sport een krachtiger motor van 50 in plaats van 41 pk. Naar hedendaagse normen is dat heel bescheiden maar in zijn tijd was dat voldoende om de 8 Sport een topsnelheid van 135 km/u te geven en dat voor een auto met een kleine viercilinder van 1.221 cc.

Design met finesse

De Simca Sport 8 munt niet zo zeer uit door zijn prestaties maar wel door zijn design: Eenvoudige lijnen met voor die tijd moderne trekjes zoals een horizontaal koelrooster, geïntegreerde koplampen en een volbreed koetswerk zonder treeplanken. De emblemen, lichten en deurkrukken fungeren als discrete juwelen en kun je vergelijken met iemand die één ring draagt in plaats van opzichtig te pronken met een ring aan elke vinger. De details accentueren de finesse van het design zonder daarom de aandacht op te eisen.
De deurkrukken zijn slank getekend, steken binnen de contouren van het koetswerk en floepen naar buiten als je de deur opent. De achterlichten zitten in de ronding van het koetswerk verwerkt en de koplampen geven deze Coupé een vriendelijk ‘gezicht’.

Lier

De zuiverheid van het design en de zin voor detail vind je net zo goed terug in het interieur: het stuurwiel met metalen spaken en daarachter de toerenteller. Centraal op het dashboard prijken de andere tellers. De op de vloer gemonteerde versnellingspook priemt van onder het instrumentenbord en nodigt uit om met gevoel te worden bediend.


Een prachtig exemplaar van de Simca Sport 8 Coupé staat in Lier, in het Abarth Works Museum van Guy Moerenhout.

_Tekst: Tony De Mesel
_Fotografie: Sven Goewie

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere