De gebogen vormenwereld van een meubelmaker
Pierre Renart is een jonge Franse ontwerper die sinds 2011 speelt met de conventies van houtbewerking. Door te experimenteren met nieuwe transformatietechnieken realiseerde hij de afgelopen tien jaar een verbazingwekkende reeks meubels, geïnspireerd door organische vormen. Zijn werk is opgenomen in verschillende prestigieuze particuliere en openbare collecties, waaronder het Musée des Arts Décoratifs en het Mobilier National in Parijs.
In 2011 rondde Pierre Renart zijn opleiding af als meubelmaker aan de École Boulle in Parijs. Zijn afstudeerproject werd de Genèse-fauteuil, een ergonomisch zitmeubel met uitgesproken rondingen. Een bijzondere creatie, die meteen Renarts eigenzinnige experimentele stijl op de kaart zette. De Fransman combineert op haast poëtische wijze de traditionele knowhow van hout met nieuwe technologieën. Liefst beweegt hij zich daarbij zoveel mogelijk buiten de gebaande paden. Zijn stilistische benadering is gebaseerd op gebogen vormen en golvende lijnen die zijn ontwerpen een haast kunstzinnig karakter verlenen.
Elke realisatie is een technisch en esthetisch huzarenstukje, geïnspireerd door de natuur. Aan de basis van een ontwerp ligt hout. Renart werkt met verschillende soorten, van Amerikaanse walnoot en eik tot padoek en teak. Die combineert hij met moderne materialen als composiet en koolstofvezel. Zo komen twee antinomische bouwstoffen samen: een moderne, door de mens gefabriceerde en een eeuwenoude, rechtstreeks afkomstig uit de natuur. De twee materialen gaan een symbiose aan en vertolken de zoektocht naar eenvoud en zuiverheid die centraal staan in Renarts werk.
Het zijn dit soort confrontaties die de Fransman tot vandaag inspireren. Met de creatie van de Möbius-console in 2013 kwam zijn huidige stijl pas echt tot bloei. Als een oneindige lus verwijst het stuk naar de Möbiusstrook, genoemd naar de wiskundige die dit tweedimensionale niet-oriënterende oppervlak ontdekte. Achter de esthetische perfectie schuilt een waar technisch hoogstandje. Aanvankelijk bestond het werk uit een carbonfiberstructuur, bekleed met houtfineer. Na onderzoek naar vorm en materiaal ontwikkelde Renart een meer milieuvriendelijke oplossing die bestaat uit dunne lagen verlijmd gelamineerd hout.
Die drang naar vernieuwing is een constante in de filosofie van de ontwerper. Bestaande meubels evolueren met de tijd. Vormen blijven veranderen, schommelend tussen eenvoud en verfijning. Dat is ook het geval voor alle stukken in de collectie ‘Fusion’ uit 2021. In oktober 2022 onthulde hij vervolgens een nieuwe versie van zijn Genèse-fauteuil op de PAD Fair in Londen. Koolstofvezel werd vervangen door Amerikaans notenhout, terwijl ook de rondingen werden aangepast aan de beperkingen ervan. In een constante staat van reflectie blijft Pierre Renart de confrontatie aangaan met zichzelf, materialen en vormen.
_Tekst: Bart De Maesschalck