Now Reading
70 jaar Mercedes SL

70 jaar Mercedes SL

Elegantie met een sportieve toets

In het riante Mercedes-museum in Stuttgart is sedert kort een speciale exhibitie te zien die in het teken staat van de Mercedes SL. Dat heeft alles te maken met het zeventig jarig bestaan van deze klassieker die ondertussen aan zijn zevende generatie toe is.

Voor wie op weg is naar Italië of Slovenië en het Duitse Stuttgart heeft uitgekozen als een tussenstop, is een bezoek aan het Mercedes-museum zeker een aanrader en een intermezzo dat je niet gauw zal vergeten. Dat geldt niet enkel voor autoliefhebbers. Ook de architectuur van het museumgebouw is beklijvend. Een bezoek begin je door de lift te nemen naar de allerhoogste verdieping. Van daaruit wandel je via een spiraalgang naar beneden. Helemaal boven staan de eerste creaties van Gottlieb Daimler en Karl Benz. Zij liggen niet enkel aan de basis van Mercedes maar van de auto an sich. Naarmate je door het gebouw naar beneden kuiert, beleef je een tijdslijn met helemaal beneden de recentste realisaties van het merk met de ster. Dit jaar is een hele exhibitie gewijd aan het 70-jarig bestaan van de Mercedes SL.

Twee letters
Over de typering SL bestaat discussie. Volgens de enen staat het voor ‘Sport-Leicht’. Voor de anderen is het de afkorting van ‘Super-Leicht’. Wat er ook van zij, de allereerste SL uit 1952 was niet enkel super maar ook sportief en licht.

Gullwing
Die eerste SL’s waren niet perfect. Vooral de remmen waren een probleem en ook voor de banden kon Mercedes qua prestaties met moeite de gepaste exemplaren vinden bij zijn leverancier Continental. Ondanks deze beperkingen liet de SL zich op sportief vlak opmerken op vooral de Nurburgring en in de Mille Miglia en de Carrera Panamericana in Mexico. De Mercedes SL sprak tot de verbeelding, zoveel is duidelijk. In die mate zelfs dat de Amerikaanse importeur Max Hoffman er in Stuttgart voor ging pleiten om een SL voor op de weg -een zogenaamde straatversie- te ontwikkelen. Hoffman was ervan overtuigd dat er een markt was voor een dergelijke auto. De respons was op zijn minst alert. Reeds in februari 1954 ging de straatversie, de 300 SL, in wereldpremière en dan nog wel in New York. Hij behield de veugeldeuren waardoor hij prompt de ‘Gullwing’ werd genoemd. De topsnelheid piekte boven de 260 km/u en daarmee was de 300 SL op dat moment de snelste sportwagen ter wereld.

Betaalbaar

Momenteel worden recordbedragen betaald voor een 300 SL en zelfs in zijn tijd was deze Mercedes pokkenduur. Weer op aandringen van vooral de VS en ook omdat Mercedes zich sportief minder en uiteindelijk niet meer ging engageren, werd beslist om een meer betaalbare SL op de markt te brengen. Dat werd de 190 SL met een bescheiden maar bijzonder duurzame viercilinder onder de motorkap. Het accent lag meer op elegantie dan op pure prestaties. De 190 SL was een ware cruiser en werd weer in New York voorgesteld.
Tussen 1955 en 1963 bouwde Mercedes 25.881 exemplaren. Ondertussen is de 190 SL een fel gegeerde klassieker geworden. Zijn lijn, betrouwbaarheid en de afwerking die tot in de details verzorgd is, liggen daarbij aan de basis.

_Tekst: Tony De Mesel

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere