Now Reading
MG is terug

MG is terug

BO-MAGAZINE-foto-4-MGA

MG is een iconische merknaam die doet denken aan een periode waarin auto’s nog geen rijdende iphones waren maar wel vierwielers waarmee je omzichtig moest omgaan. Maar kijk, Alcomotive uit Kontich brengt MG terug in het land, zij het dan met een heel andere technologie. De tijden zijn veranderd.

BO-MAGAZINE-foto-2-MG-old-number-one
Cecil Kimber was gepassioneerd door snelheid en techniek. Hij kwam op het idee om op basis van een ordinaire Morris Bullnose een sportwagen met verlaagd en ingekort koetswerk te bouwen. Dat werd de eerste MG, de ‘Old Number One’.

Een MG uit de jaren vijftig en zestig, een periode waarin het merk zijn hoogdagen beleefde, durfde nog al eens wat olie lekken. Bij de MG ‘s die sedert begin dit jaar weer verkrijgbaar zijn, is die kans onbestaande. Je hoeft niet langer een kannetje Castrol in de koffer te hebben om mee na verloop van tijd het olieniveau weer op peil te brengen. Onder de motorkap van de nieuwste MG ZS steekt geen ronkende viercilinder die via twee SU-carburators ademt maar wel een elektrische motor die je zoemzacht van A naar B brengt. De elektromotor is 105 kW sterk en wordt gevoed door een lithium-ion batterij van 44,5 kWh. Zonder bijladen kom je 250 kilometer ver. MG was ooit het merk dat deed denken aan open tweezitters maar nu brengt MG nog enkel de ZS, een SUV, naar onze contreien. Die ZS is een vijfzitter. Tegen het einde van het jaar groeit het aanbod met een nog grotere SUV. Tja, de tijden zijn duidelijk veranderd.

BO-MAGAZINE-Foto-8-MG-ZS

Oxford

Voor wie er nog aan twijfelt; MG is een van oorsprong Brits merk. Het begon allemaal in hartje Oxford, meer bepaald in Longwall Street. Een eeuw geleden was daar een Morris garage. Het gebouw staat er nog altijd maar een garage is het al lang niet meer. De ‘baas’ was Cecil Kimber, gepassioneerd door snelheid en techniek. Hij kwam op het idee om op basis van een ordinaire Morris Bullnose een sportwagen met verlaagd en ingekort koetswerk te bouwen. Zijn eerste creatie was een feit in 1924. De betreffende auto bestaat nog altijd en staat bekend als de ‘Old Number One’, de eerste auto met de merknaam MG, de afkorting van Morris Garages.
Het bleef niet bij die ene inspanning. MG’s waren gegeerd als betaalbare sportwagens waarmee klimkoersen en andere snelheidsraces werden gereden. In 1931 was de EX120 de eerste auto met een kleine 750-motor die erin slaagde om de kaap van de 100 mijl per uur (160 km/u) te overschrijden. De vraag naar MG’s nam voortdurend toe. De oorspronkelijke locatie in Longwall Street werd gauw te klein en het bedrijf verhuisde verschillende keren tot het in 1929 uiteindelijk in Abingdon belandde. Daar werden MG’s gebouwd tot in 1980.

Margaret Thatcher

MG beleefde zijn hoogdagen in de jaren vijftig en zestig. Vooral de MGA, die in 1955 debuteerde, maakte furore. Dit model bleef 7 jaar in productie en er werden meer dan 100.000 exemplaren van gebouwd. Het grootste deel daarvan was bestemd voor de export. Vooral Amerikanen waren er dol op. Voor de MGA werd ook een speciale en voor die tijd vooruitstrevende ‘Twin Cam’ motor met dubbele bovenliggende nokkenas ontwikkeld. In het gewone verkeer was deze viercilinder niet echt een succes. De motor deed nukkig bij een laag toerental en de benzine die je toen her en der aan de pomp kon kopen, had een te laag octaangehalte voor deze motor. Maar op het circuit was de motor wel een succes en zorgde hij voor verschillende successen in de racerij.
Het ultieme commercieel succes kwam met de MGB, die in 1962 werd gelanceerd en waarvan in totaal meer dan een half miljoen exemplaren werden gebouwd. Zijn design was Italiaans geïnspireerd en er waren heel wat voor die epoque opzienbarende comfortvoorzieningen zoals naar beneden schuifbare zijruiten! De MGB werd het zinnebeeld van de vrijheid. Zo was er een reclame van MG met een jongedame in een open MGB met daarboven het opschrift: ‘Je moeder zou het moeten weten…’
Van de MGB was er niet enkel een roadster maar ook een elegante coupé die de typering GT meekreeg. De MGB was niet enkel populair bij het trendy jonge volk; ook Margaret Thatcher had er één en zelfs de Britse wegpolitie had verschillende exemplaren met een V8-motor in dienst. De Belgische carrossier Jacques Coune bouwde 56 speciale versies. Na de productiestop in 1980 beleefde de MGB onder de vorm van de RV8 een korte revival tussen 1992 en 1995. Opmerkelijk is dat voor wie dat wil, er nu nog altijd nieuwe koetswerkonderdelen en zelfs volledige koetswerken van de MGB beschikbaar zijn die door British Motor Heritage met de oorspronkelijke mallen worden geproduceerd.

BO-MAGAZINE-foto-5-MGA-TC-race

Met dank aan China

Ondanks het succes van MG werd het merk slachtoffer van talrijke hervormingen en herstructureringen in de Britse auto-industrie. MG lanceerde nog even de knappe MGF en er waren verschillende sportief getinte Rover-modellen die de merknaam MG aangemeten kregen maar in 2005 kwam een voorlopig einde aan het bestaan van het merk.
Uiteindelijk kwam MG in handen van het Chinese SAIC Motor. Bij ons in Europa is SAIC niet meteen bekend, ten onrechte. Op dertig jaar tijd is dit Chinees bedrijf wereldwijd uitgegroeid tot de zevende grootste autofabrikant met een jaarproductie die net de zeven miljoen exemplaren overstijgt. SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation en is voor 75% een overheidsbedrijf of liever voor drie kwart in handen van de stad Shanghai. SAIC heeft een lange voorgeschiedenis met de productie van allerlei machines. Het bouwen van auto’s is in de jaren vijftig schoorvoetend op gang gekomen met een eigen model. De ware doorbraak van SAIC is er gekomen door een joint-venture met Volkswagen (1985) en de productie van de Santana. Daarna zijn nog joint-ventures afgesloten met General Motors (1998) en Iveco. Op die manier heeft SAIC heel wat knowhow opgedaan en is het gestart met de ontwikkeling van eigen modellen. Het kocht ook de productierechten van de Rover 75 en die wordt in China onder de merknaam Roewe geproduceerd en verkocht. De merknaam Rover mag niet gebruikt worden omdat Ford die gekocht heeft. Wel heeft SAIC de volle rechten van MG. De nieuwe MG’s worden sedert begin dit jaar geïmporteerd door Alcomotive uit Kontich. MG is daarmee terug van weg geweest.

_Tekst: Tony De Mesel

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere