Now Reading
Le Rub: Zin in zon

Le Rub: Zin in zon

Nauwelijks een jaar geleden brachten Kim en Raf Maes het beautylabel Le Rub op de markt. Intussen liggen hun kwalitatieve zonneproducten in department stores en luxehotelshops. ‘We willen beschermen tegen de zon maar we omarmen ze ook.’

De beelden liegen niet. Heerlijk sensueel. Zonnig zuiders. Een strand, rotsen, glinsterend water van de Mediterranée. Er wordt volop genoten van het moment. We zijn in Italië – wat zoals later zal blijken geen toeval is – maar het had ook Griekenland kunnen zijn, of Saint-Tropez, of Comporta. Het gevoel is puur, op het hedonistische af. Want genieten van de zon mag. ‘Misschien was dat wel de start van ons idee: we wilden kwalitatieve zonneproducten op de markt brengen, maar we wilden tegelijk tonen dat we volop van de zon mogen genieten.’ Aan het woord is Raf Maes, die samen met zijn zus Kim een jaar geleden Le Rub lanceerde. Een Belgische speler in de bonte wereld van de zonneproducten. Intussen breekt Le Rub internationaal door.

Kim Maes kan u kennen als de vrouw achter Blos, de onlineshop met één fysieke locatie, die ze in 2016 startte. Raf was professioneel snowboarder en zette met Komono een succesvol lifestylelabel in de markt. Zelf zeggen ze dat hun beste herinneringen samen altijd met de zon te maken hadden en zich bovendien altijd in het zuiden afspeelden.

Waarom hebben jullie beslist om te gaan samenwerken? 

Raf: ‘Tijdens het gros van mijn Komono-jaren woonde ik in Los Angeles. Kim was als make-up artieste aan de slag en begon met Blos maar wou meer dan een blog of winkel zijn. Daarover waren wij altijd aan de praat. Ik gaf haar advies mee, zij gaf ook feedback. Dat we nu samenwerken, mag dus niet verbazen.’

Kim: ‘Waarom zouden we niet samenwerken? Ik was jarenlang op zoek naar een gezonde zonnecrème. Ik wou een minerale versie die goed is voor het milieu én voor de mens. Het moest lekker ruiken en de verpakking moest top zijn. Dat volledige plaatje vond ik nergens.’

Kim: ‘Waarom zouden we niet samenwerken? Ik was jarenlang op zoek naar een gezonde zonnecrème. Ik wou een minerale versie die goed is voor het milieu én voor de mens. Het moest lekker ruiken en de verpakking moest top zijn. Dat volledige plaatje vond ik nergens.’

Hoe moeilijk was het om met Le Rub de perfecte formule te vinden?

Kim: ‘Zonnebescherming mag geen compromis zijn. Daarom werken we met non-nano zinkoxide, de veiligste uv filter op de markt. Onze formules combineren zon- én huidverzorging dankzij ingrediënten zoals hyaluronzuur, die de huid hydrateren terwijl je beschermd bent. Zonder de bekende witte waas, zonder plakkerigheid. Wat mensen vaak verwachten van een minerale SPF, hebben wij net weten te vermijden. Het waren geen makkelijke formules om te ontwikkelen, maar het is gelukt.’

Jullie beeldvorming is heel inspirerend. Je hebt zin in de zon.      

Raf: ‘Wat uiteraard de bedoeling is. De beelden staan voor de lifestyle waar we allebei van houden. The good life in Italië kennen we van kleinsaf. Het gaat om reizen en genieten, zon en zee maar ook om lekker eten. We komen graag aan de Amalfikust van Italië, hebben er onze vaste plekjes. Die good life feeling is echt het manifest van Le Rub geworden.’

Kim: ‘We halen de beste natuurlijke ingrediënten uit Italië. Dat land heeft zoveel te bieden en kwaliteit bestaat er nog. We werken samen met Emily L’Ami, de vrouw achter het label Bhoda. Emily was al een vriendin van Raf. Toen we op zoek waren naar een natuurlijke geur voor onze producten, liet zij zich inspireren door een perfecte lunch in ons favoriete restaurant aan de Amalfikust. Ze wist dat ene moment, de sfeer, het uitzicht, het gevoel, perfect te vangen in een geur. Emily heeft een uitzonderlijk talent voor aromatherapie en voelt intuïtief aan wat klopt. Als natuurlijke parfumeur was zij de ideale match.’

Raf: ‘Het gaat ook niet alleen om producten verkopen. We willen echt beter zorg dragen voor elkaar, voor onszelf, voor het milieu. Die filosofie zit vervat in die tube. Alleen voelen we dat suncare hier nog gezien worden als een zomers product, terwijl dat in andere delen van de wereld het hele jaar door verkoopt. Niet iedereen in Europa smeert dagelijks een crème als bescherming tegen de zon, wat in de VS of Australië wel gebeurt. Het wordt ook door dermatologen aangeraden.’

Wat nemen julie mee uit jullie ondernemersverleden naar vandaag?

Raf: ‘Dat het goed is je buikgevoel te volgen. We focussen ons bewust op een selecte range producten—geen overaanbod, maar formules die we blijven verbeteren. Alles wat we lanceren, krijgt onze volle aandacht en wordt stap voor stap verfijnd. Zo brengen we alleen wat écht werkt, en zetten we die producten ook terecht in de spotlight. Het is sowieso moeilijk om een nieuw merk binnen te brengen in gevestigde retail maar intussen ligt Le Rub al in meer dan 20 landen en dikwijls op de mooiste plekken. Denk winkels als La Rinascente, Le Bon Marché en Luisa Via Roma, maar evengoed een hotel als Scorpios in Mykonos. Internationaal groeien we gestaag verder want de winkels van Corso Como 10 komen erbij net als Space NK in de UK. Er komen vragen voor collabs op ons af maar daar gaan we heel voorzichtig mee om. Ook dat leerde ik bij Komono.’Kim: ‘Voor mij gaat het meer dan ooit om kwaliteit. Ik ben iemand die alles tot in de puntjes perfect wil. Bij Blos stel ik evenveel eisen: elk product moet waarmaken wat het zegt. Dat is bij Le Rub niet anders. Blos gaat intussen verder en daar ben ik blij om. Zo heb ik contact met de eindklant en weet ik wat die wil.’

Raf, jij hebt zelf de beelden gefotografeerd. 

Raf: ‘Klopt, dat is al langer een passie van me. Lang heb ik in het snowboardmilieu vertoefd. Daarna begon ik met Komono. Tijdens het vele reizen waren er soms eenzame momenten. De camera compenseerde dat. Instant gratification dus.’

Je vangt als het ware het licht.

Raf: ‘En dat licht is alles. David Lynch zei ooit: “I moved to LA and stayed for the light.” Het licht in Los Angeles is inderdaad fantastisch. Maar dat in het zuiden van Italië is nog specialer. Als we de magie van de Mediterranée in die tube krijgen, dan slagen we in onze opzet.’  

www.lerub.com

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere