Now Reading
Quasar Khanh

Quasar Khanh

BO MAGAZINE Quasar Khanh

iconische designer

De Vietnamese ingenieur/uitvinder/designer Nguyen Manh Khanh, wereldwijd
bekend als Quasar Khanh, overleed in 2016 op de gezegende
leeftijd van 82 jaar. Toen hij vijftien jaar was verhuisde zijn familie naar Parijs
waar hij studeerde aan de National School of Bridges and Roads.
Quasar Khanh maakte deel uit van de zeer kleine kring van vooruitstrevende
en toonaangevende ontwerpers die hun creatieve stempel hebben gedrukt
op de 20ste eeuw.

Met zijn materiaalkennis ging hij grensverleggend
aan de slag.

Hij werkte zich in the picture met zijn ‘Aérospace’ collectie van opblaasbaremeubelen, een straf staaltje van vakmanschap en fantasie. Een man boordevol creatieve ideeën die ver verwijderd stonden van de designnormen destijds en de industriële vormgeving een nieuwe impuls gaf.

BO MAGAZINE

Esthetiek en lucht als vulmateriaal

Het opblaasbare meubel is eerst en vooral een techniek. Het soepele transparante PVC waaruit het bestaat kon men reeds in 1926 produceren. Pas met het lassen bij hoge frequentie, van ambacht tot hightech, in het begin van de jaren 1960, werd het een
verkoopbaar product en belichaamt de vrijheid, en ruimer gezien, de idealen
van de generatie van mei ’68. De opkomst van opblaasbare PVC-designmeubelen
viel samen met de geest van vrijheid, experimenteerlust en rebellie tegen burgerlijke conventies. Het is ook super-ecologisch. In die zin was Quasar Khanh zijn tijd ver vooruit. Er waaide in die turbulente jaren een nieuwe wind die zich bevrijdde van alle historische en culturele verwijzingen en een alternatieve wereld bood. Naast zijn innovatief en nog altijd actueel ontwerp, symboliseert het ook perfect de atypische carrière van deze ingenieur
van bruggen en wegen die nooit ophield zijn originele en innovatieve uitvindingen
te materialiseren, zowel op het gebied van mode, meubels, auto’s, boten, vliegtuigen, steden en zelfs… vliegende schotels. Opblaasbare meubelen waren een trend in opmars in
de moderne interieurs. De voordelen waren legio. Ze wegen praktisch niets, zijn makkelijk te onderhouden en passen perfect in elke functionele en ongedwongen ruimte. Een mythische fauteuil uit de jaren ’70 is en blijft zijn oranje fauteuil – een tijdloos object.

BO MAGAZINE

_Tekst: Viviane Redant

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere