Now Reading
Printemps NY

Printemps NY

Parijse chic kent geen grenzen

Geen iconischer adres dan One Wall Street. Sinds kort zit daar Printemps New York. De bekende department store uit Parijs mag dit jaar 160 kaarsjes uitblazen en viert dat met een spraakmakende nieuwe winkel in de Big Apple. Het spraakmakende ontwerp is van Parisienne Laura Gonzalez.

Door Veerle Windels

Ooit was het Financial District van New York de pleisterplek van bankiers in muffe maatpakken, die van en naar het werk liepen, maar daar komt zo stilaan verandering in. De influx van bewoners in dit deel van de stad, de aantrekking van de 9/11 buurt maar ook de opwaardering van South Seaport zorgt voor meer passage en ambiance. Voorbijgangers kopen boeken bij McNally Jackson, lunchen in de Tin Building en gaan voor een uniek apero-moment naar het voortreffelijk gerestaureerde The Beekman hotel. Wie verlekkerd is op de vroege historie van Manhattan en graag verdwaalt in de wirwar van originele straatjes beneden de zogenaamde grid van New York, komt hier bovendien volop aan zijn trekken. De opening van Printemps New York in dit deel van Manhattan is dan ook niet echt verwonderlijk. Veel luxeretail is hier nog niet te vinden, of je moet richting Westfield shoppingcenter stappen, aan de westkant van downtown, vlakbij de Hudson River. Maar dat blijft een shoppingcenter van dertien in een dozijn. Printemps New York biedt een uitzonderlijke luxe-ervaring. Parisian savoir faire meets classic downtown cool, om het in marketingtermen te omschrijven.

Bij de opening eind maart knipte niemand minder dan Anna Wintour (bekend van American Vogue) het lint door. Naast haar stond een glimlachende Jean-Marc Bellaiche, de president van Printemps Group. Ze waren allebei in hun nopjes met het nieuwe grootwarenhuis: een walhalla van luxe, met – verspreid over twee verdiepingen – vooral Franse topmerken maar evengoed internationale mode- en beautyspelers. Interieurarchitecte Laura Gonzalez (bekend van haar remake van Hotel Saint-James in Parijs en het iconische restaurant L’Alcazar) tekende een Parijs appartement, met verschillende ruimtes die ze voorzag van bonte kleuren, boeiende texturen en topdesign, in eigen studio ontworpen welteverstaan.

“Parisian savoir faire meets classic downtown cool”

Voor Printemps Group was de stap naar de VS niet nieuw. Misschien even wat geschiedenis. Printemps werd gestart in 1865 door Jules en Augustine Jaluzot. Jules was nauwelijks 31 jaar toen hij de winkel in Parijs startte. Hij zou meteen succes kennen, ook door nieuwigheden te introduceren. Zo was hij de allereerste ondernemer om met ‘soldes’ uit te pakken. Terwijl andere grootwarenhuizen zich discreet ontdeden van tegenvallende producten, ging hij twee maand na de opening al voor ongeziene koopjes. Parijs liep storm. Hij was ook de eerste om miljoenen catalogi te drukken en die zelfs overzees te sturen, zodat ook Japanners en Amerikanen producten van Printemps in huis konden halen. Vele jaren, successen én tegenslagen (enkele branden) later opende Printemps warenhuizen in Le Havre, Rouen, Rijsel, Japan, Singapore, Kuala Lumpur, Jeddah en zelfs Denver, Colorado. Nooit in New York. Tot nu dus. Op een plek die al even iconisch is als Boulevard Haussman al die jaren geleden, bij de opening van de eerste winkel in Parijs. Die straat was toen immers ook in volle ontwikkeling. ‘De Verenigde Staten zijn essentieel in onze internationale strategie’, vertelde Bellaiche bij de opening. Hij nam woorden als hoge visibiliteit en groeipotentieel in de mond. Hij zei ook dat Printemps unieke spullen in de aanbieding heeft, die zowel de lokale klant als de toerist zal weten te appreciëren. Wat alvast een opsteker is? De department store komt te zitten in een van de 50 landmarks van de stad. Historische gebouwen waar New Yorkers trots op zijn en die ze in ere willen houden. Vooral de Red Room is bij One Wall Street de plek waar u moet zijn, als u van geschiedenis houdt. Maar foodies worden hier evenzeer op hun wenken bediend: met chef Gregory Gourdet uit Portland (bekend van het boek Everyone’s Table en van het programma Top Chef in de VS) roert niet de eerste de beste in de kookpotten van het bijhorende restaurant. En nog een klein wist-je-dat-je: een coupe champagne kan hier ook to go besteld worden. Het merk in kwestie heet JM Seleque en de baseline luidt Pour Augustine, een ode aan de co-founder van Printemps. Nooit vergeten waar je roots liggen, het is een wijze gedachte.


    Scroll To Top
    Processing...
    Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
    Nieuwsbrief Bo Magazine
    Schrijf je nu in!
    ErrorHere