Ontwerpster Linde Freya Tangelder verenigt in haar werk hedendaagse met traditionele elementen. Ze transformeert authentieke materialen tot sculpturale objecten en koppelt zintuiglijke relevantie aan culturele waarde. Met haar studio Destroyers/Builders vond ze haar eigen handschrift en vocabulaire. Geïnspireerd door architectonische vormen creëert ze een groeiende familie van objecten. Ze balanceren tussen materie, vorm, heden en verleden. Ze verkent diverse materialen en omarmt zowel hout, steen, metaal als glas. Materie en vorm benadert ze eerder tactiel en visueel dan functioneel. Haar oeuvre oogt divers, maar bevat een duidelijke rode draad en een eenheid, geïnspireerd door architecturale elementen, materialen en bouwtechnieken.
Jouw werk kenmerkt zich door specifiek materiaalgebruik en uiteenlopende texturen. Is het gevoel voor esthetiek er altijd geweest?
Ik denk het wel. Sowieso was er altijd al een interesse voor materialen met karakter. Ik ben creatief opgevoed en als kind maakte ik al miniatuurobjecten. Dat ik daarin vandaag geen grenzen voel, is er zeker een gevolg van. Mijn grootouders waren designverzamelaars en vertelden ook over hun specifieke smaak. Zo maakte ik snel kennis met Deens design. En nadat ze een tijdlang in Brazilië woonden omringden ze zich ook met exotische materialen. Een aantal referenties in mijn werk is ernaar terug te leiden. Ik ben de som van de invloeden die op mijn pad kwamen.
Je woont als Nederlandse al sinds 2013 in België. Wat trok je op dat moment het meest aan?
Ik vond België vooral interessanter qua cultuur en architectuur. Na mijn studies voelde het als een betere omgeving om als ontwerpster van start te gaan. In Nederland werd toen op een behoorlijk eenzijdige manier naar design gekeken. Het waren de hoogdagen van het Dutch design, wat mij te afgebakend was. Ik ben verhuisd en gebleven en heb hier mijn leven opgebouwd.
Ik verbaas me over jouw patchwork van inspiratie. Nochtans loopt er een narratief doorheen jouw werk dat het heel herkenbaar maakt?
Ik zie mijn creaties als een familie van objecten, alsof ze elkaars zussen en broers zijn, met ieder een ander verleden of continent als oorsprong. Hout, steen, metaal en glas hebben voor mij ook een onderlinge relatie. Ik versterk de connectie door er mijn eigen bewerkingsmethodes op toe te passen, een bepaalde handvaardigheid die resulteert in vloeiende, zachte vormen. Zoals houtbewerking dat al eeuwenlang wordt beoefend in diverse culturen. Ik vind het fijn om referenties naar de oudheid en moderne architectuur te vangen in één object.
“Het voelt als een puzzel, waarbij je blijft zoeken totdat alles perfect op zijn plek valt.”
Je bent zowel ontwerper als maker?
Ik wil en hoef niet te kiezen. Ik hou van industriële methoden, maar werk even graag met mijn eigen handen. En dat in de diverse fases van het ontwerptraject. Zelfs wanneer ik werk uitbesteed, blijf ik nauw betrokken. Ik ben graag aanwezig bij de houtbewerker, glasblazer en metaalbewerker. Het ambachtelijke schaven en schuren in het atelier kan ik niet missen. De samenwerking met vakmensen inspireert me enorm. Handwerk blijft voor mij essentieel om mijn ideeën te verwezenlijken.
Naast de materialen, is er een hoofdrol weggelegd voor het architecturale?
Het is een eindeloze inspiratiebron, die ook al veel langer bestaat dan het designmetier. Ik vind in de bouwkunst veel technieken en materialen om op kleinere schaal te gebruiken. De verhoudingen en het modulaire aspect in bepaalde stukken verwijzen hier ook naar. Soms zijn het gestapelde blokken. Het voelt als een puzzel, waarbij je blijft zoeken totdat alles perfect op zijn plek valt. Zelfs metaal kan een poëtische kwaliteit hebben. In mijn werk vind ik het essentieel dat een ontwerp een harmonieuze balans van tactiele ervaringen biedt.
Niet elk object hoeft functioneel te zijn?
De benadering vanuit het object is vanzelfsprekend voor mij. Soms is het interessant om een object als een sculptuur te bekijken zonder meer. Voor mij zijn de verhoudingen belangrijker dan de functionaliteit. Sommige objecten ziin iets lager dan wat wij als standaard ervaren, waardoor ze misschien hun functie verliezen. Al is dat ook weer afhankelijk van cultuur. Bovendien zie je tegenwoordig ook steeds lagere koffietafels. Verhoudingen beïnvloeden de manier waarop we samen zitten. Het is een gevoel, en ik neem niet zomaar de maatvoering van Le Corbusier over.
In een wereld vol modewoorden en hypes, doe je je eigen ding?
Mijn onafhankelijkheid is mij veel waard en ik hou vooral niet van hokjesdenken. De buitenwereld stopt je in een genre en ergens is dat zonde. De basis van mijn werk ligt in mijn atelier en het experimenteren. Het is ook niet dat ik door mijn samenwerking met bijvoorbeeld Cassina uitsluitend de industriële kant op ga. Ik zie het eerder als een aanvulling en een extra dimensie.
Linde Freya Tangelder
– Linde Freya Tangelder (1987): Nederlandse ontwerpster, sinds 2013 gevestigd in België.
– Verhuis naar Antwerpen: In 2013 verhuisde ze naar Antwerpen en startte een jaar later haar studio.
– Destroyers/Builders: Oprichtster van deze designstudio, gespecialiseerd in vrij werk en opdrachten.
– Wonen in Brussel: Tegenwoordig woont en werkt ze in de rand rond Brussel, waar haar woonst tevens haar showroom, atelier en studio is.
– Samenwerking met merken: Werkt voor prestigieuze merken zoals Cassina.
– Designer van het Jaar: In 2019 verkozen door Knack Weekend tot Designer van het Jaar.
– Multifunctioneel atelier: Haar woonplek heeft een dubbele functie: het is een creatief atelier én een showroom.
Koen Van der Schaeghe