Now Reading
Newchild Gallery

Newchild Gallery

Een feest voor het oog

Voor liefhebbers kent Antwerpen als galeriemekka nog maar weinig geheimen. Op hun kunstwandel doorheen de Scheldestad mag zeker de Geuzenstraat niet ontbreken. Newchild gallery is een behoorlijk jonge ster aan het galeriefirmament, maar ze is zeker de omweg waard. Verstilling overvalt je bij het betreden van het gerenoveerde herenhuis. Toevallige passanten kunnen niet vermoeden wat er zich achter het raam van het voormalige kapsalon bevindt. Vanaf de eerste aanblik brengen de strak en warm verbouwde ruimtes de kunstliefhebber in de juiste stemming.

Geen white cube

Als initiators hebben architect Chandler Noah, kunstenaar Diego Castaño en kunsthistorica Sarah Vanwelden een diverse achtergrond, maar als cultuurminnaars zitten ze op één lijn en willen ze kunstenaars een stem en een podium geven. Tijdens de uitgebreide renovatie van het pand uit 1850 ging dan ook veel aandacht naar de kunstbeleving. Het ontwerp dient de kunst te dienen. Dit door contemplatieve ruimtes te creëren die de kunstwerken voldoende ademruimte geven. Sarah Vanwelden: “De heldere voorkamer is bekleed met dennenhout en biedt een subliem spel van licht en schaduw. Een multifunctionele kubrickesque lichttunnel leidt vervolgens naar de achterzijde, waar een meer industriële sfeer heerst. Het was niet de bedoeling om er een white cube van te maken, wel om drie verschillende sferen te scheppen.”

De expo van Yoo Geun-Taek loopt tot 9 april.

Technische excellentie

De expo’s baden in een museaal kader en zowel de ruimte als de selectie van artiesten hebben alles om fijnproevers aan te trekken. De twee New Yorkers hun Antwerpse collega trakteren de bezoeker zes keer per jaar op een zintuiglijke ervaring. Met een frisse blik richt het trio zich op beloftevolle kunstenaars en in West-Europa minder gevestigde waarden. Al wordt talent van eigen bodem geenszins uitgesloten. “Wij introduceren kunstenaars die in België nog niet de grote bekendheid genieten of die het publiek vooral kent van buitenlandse shows. Zo verbreden wij de kijk op hedendaagse kunst. Onze persoonlijke connectie met het werk is daarbij het belangrijkste criterium. Daarenboven willen wij curatorieel een sterk verhaal brengen en een coherente portfolio uitbouwen. Met drie paar ogen houden wij de vinger aan de pols aan beide kanten van de grote plas.”

V.l.n.r.: Diego Castaño, Sarah Vanwelden en Chandler Noah.

Yoo Geun-Taek

De eerste expo’s losten de hoge verwachtingen alvast in. En ook de lopende tentoonstelling van Yoo Geun-Taek maakt deze belofte waar. Met oesterschelppoeder en inkt op moerbeipapier creëert de Zuid-Koreaanse kunstenaar bijzondere composities met meerlagige texturen. Omwille van de materialiteit moet je het fysiek ervaren. Yoo Geun-Taek is een grote naam in eigen land. “Qua techniek en materialiteit vindt hij nog aansluiting bij de bekende Dansaekhwa-beweging. Maar inhoudelijk sloeg hij een heel andere richting in en brengt hij eigen alledaagse reflecties in beeld. De kern van Geun-Taeks praktijk is een poëtische transformatie van het échte leven in speelse microverhalen en uitbundige details. Hij oogst wat zijn aandacht trekt en vertaalt dt imaginair.”

Info: newchildgallery.com

_Tekst: Koen Van der Schaeghe

Werk van Tesfaye Urgessa. De tafel &stoel zijn ontwerpen van Jean Prouvé.
Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere