Now Reading
Surrealist Miró versus galeriehouder Samuel Vanhoegaarden

Surrealist Miró versus galeriehouder Samuel Vanhoegaarden

BO MAGAZINE MIRO

Zonder kunstenaars zou het leven saai en eentonig zijn.
Op hun eigenzinnige wijze zetten ze de vibraties van een tijds-bestek in beelden om. Joan Miró (Barcelona 1893-Palma de Mallorca 1983) Spaans kunstschilder, beeldhouwer, graficus en keramist wordt zo gezien als één van de grootste surrealisten. In eigen land kunnen we Paul Delvaux en René Magritte aanstippen. Wereldwijd o.m. Paul Klee, Max Ernst, Frida Kahlo. Naast Picasso en Dali wordt Joan Miró beschouwd als één van de grote drie van de Spaanse 20ste-eeuwse moderne kunst. In Spanje zijn twee musea aan hem gewijd waaronder de Fundació Joan Miró op de berg Montjuïc in de periferie van Barcelona.

De idee om een museum aan de Catalaanse kunstenaar te wijden kwam van Miró zelf. Het gebouw is architectonisch een pareltje. Zijn intentie was een centrum voor het publiek te creëren waar het kennis kan maken met de moderne kunst in het algemeen én met zijn uitgebreide oeuvre. De meeste van de werken werden door hem gedoneerd, zo’n tienduizend, w.o. schetsen, schilderijen, beeldhouwwerken. In 1938 schreef Miró: “Hoe meer ik werk, hoe meer ik zin heb om te werken. Ik zou willen beeldhouwen, potten bakken, etsen. Ik wil proberen verder te gaan dan het schilderen op doek om met plastische kunst meer mensen te bereiken.” Het waren geen loze woorden. Geen enkele kunstenaar was ooit zo vrij in zijn werk en zo gul om te geven.

BO MAGAZINE MIRO

Rusteloze ziel

De kunstzinnige aanleg kreeg Joan Miró via de genen van zijn vader mee, een goudsmid en horlogemaker. Die stuurde zijn zoon in een mercantiele richting. Hij volgde aanvankelijk handelswetenschappen, maar vond er zijn draai niet en schakelde vlug over op een kunstopleiding. De jonge Miró schilderde graag landschappen en putte veel inspiratie uit het Catalaanse boerenleven. In 1918 waagt hij zich aan een eerste solo tentoonstelling. Met enkele vrienden richtte hij een beweging op, waarin ze zich afzetten tegen de conventionele kunstwereld in Barcelona. De Moderne Kunst deed zijn intrede. In 1920 trekt hij voor een eerste keer naar Parijs, een stad die een grote aantrekkingskracht uitoefende op kunstenaars. De transversaliteit tussen de artistieke disciplines is een boeiende kweekvijver. Hij putte er veel inspiratie uit het oeuvre van schrijvers en zette de surrealistische poëzie uit die tijd om in droomachtige visioenen. Financieel zat hij aan de grond, maar in zijn schilderijen bloeide hij open. Hij sloot er vriendschap met Picasso, Max Ernst en Magritte. In 1925 kruist André Breton zijn pad, de grondlegger en theoreticus van het surrealisme. Kunstrichting die nieuwe creatieve technieken aftastte en alle ruimte liet aan het onderbewuste.

BO MAGAZINE MIRO

Gewikt en gewogen door kunsthandelaar Samuel Vanhoegaerden

We gingen ons licht opsteken bij een kunsthandelaar die in het exclusieve Knokke het Zoute een galerie runt. Er zijn er in Knokke zoveel dat je straks tussen het bos de bomen niet meer ziet. We kiezen voor een naam met renommee. Samuel Vanhoegaerden specialiseerde zich in de kunst van na 1945. Joan Miró zit in een spagaat wat dat betreft. Was actief voor en na 1945. Miró is volgens hem één van de tien belangrijkste kunstenaars van de 20ste eeuw en zijn werken behoren tot de mooiste kunst die er vorige eeuw gemaakt is.
Zijn impact op het kunstcircuit wordt in de verf gezet door de vele tentoonstellingen en kunstenaars die door hem geïnspireerd worden. Miró had verschillende periodes. De beginperiode was wat moeilijker, vrij intellectueel. Dan volgde zijn mooiste periode, wat volgt is dan weer wat donkerder en zwaarder. Vernieuwend was hij alleszins. Miró was enorm productief. Dat is een beetje de vereiste om wereldwijd bekend te worden, volgens Samuel Vanhoegaerden, en is zeker geen nadeel. Niettegenstaande dat er veel van zijn werken in musea hangen wordt er toch nog heel wat verhandeld op beurzen en in veilinghuizen zoals bij Christie’s en Sotheby’s. Elke goede gerespecteerde galerie heeft wel iets van Miró in huis. Zijn topwerk komt minder op de markt, grafiek daarentegen frequent. “Ik kan moeilijk de omvang van zijn unieke oeuvre inschatten” zegt S.V, “daar kan omzeggens niemand aan tippen. Mensen met goeie smaak zijn altijd te vinden om een Miró op te hangen. Er zijn ook minder mooie werken, maar de appreciatie hangt natuurlijk veel af van persoonlijke smaak.”

BO MAGAZINE MIRO

Marktwaarde

“Om een werk van Miró aan te schaffen heb je echt wel een serieus budget nodig. Voor een tekening moet je toch €35.000 neertellen. Dat zijn kleine werkjes op papier. Vanaf €100.000 kun je deftige tekeningen vinden. De prijs van zijn sculpturen zijn zeer variabel. Er zijn er bij die héél duur zijn en andere schommelen rond de €10.000. Het hangt af van de grootte en de oplage. Je komt ze ook niet zoveel tegen. Een van zijn duurste werken zijn fijne tekeningen op papier gemaakt in de veertiger jaren. De beroemde Constellaties. Die zijn supermooi. Mensen die puur gefocust zijn op Miró, zelfs notoire verzamelaars, zijn zeldzaam. Ik heb al heel mooie werken van hem verkocht aan privéverzamelaars die zich toeleggen op Moderne Kunst. Het is een droom om zoiets aan de muur te hebben hangen. Je betaalt een hoge prijs, maar zit safe. Het is een belegging. Als je een correcte prijs betaalt, kun je met de aanschaf van een werk van Miró niet veel fout doen. Jonge kunstenaars vragen vandaag de dag immens veel geld voor hun werken. Of dit later zijn geld nog waard is blijft onzeker. Ik concentreer mij graag op Moderne Kunst, waarvan de waarde bewezen is. Iemand moet natuurlijk jonge kunstenaars, die hedendaagse kunst beoefenen, uit het niets naar de bekendheid trekken. ”

BO MAGAZINE  MIRO

Een tip van de galeriehouder

“Als je investeert in kunst, in dit concrete geval Miró moet je wél een herkenbare Miró aanschaffen. Geen werken die atypisch zijn. Miró is een kunstenaar die vrij makkelijk te doorgronden is qua schoonheid. Met zijn literaire achtergrond, zijn ervaring met het surrealisme en zijn talent om het primitieve en kinderlijke te kunnen weergeven ontwikkelde Miró een oeuvre waarin figuren en symbolische kleuren de wereld rondom hem samenvatten in een poëtisch canvas. Zijn werken worden opgebouwd rond tekens die gestileerde lichamen, voorwerpen en vormen voorstellen. Geometrische lijnen, curven volstaan voor de beeltenis van een vogel, een lichaam. Het teken van de ster ontstaat in zijn beroemde Constellaties. Als symbolen van de reis naar het oneindige beklemtonen de sterren de poëzie van het werk. Het thema van de vogel komt frequent voor en belichaamt het wegvliegen in volle vrijheid, wat zijn werk kenmerkt.”

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere