Now Reading
DE ZUSSEN ZIMMERMANN

DE ZUSSEN ZIMMERMANN

Beyoncé en Taylor Swift zijn grote fans van de zwierige jurken van Zimmermann en ze zijn lang niet alleen. Het modelabel van de zusjes Nicky en Simone verleidt steeds meer vrouwen op zoek naar een outfit die hen extra in de kijker zet. Portret van een topper in de mode from down under.

Begin augustus kwam dit nieuws wel eventjes binnen: de zussen Zimmermann hadden hun gelijknamige label verkocht en hun modelabel werd gewaardeerd op maar liefst 1 miljard US Dollar. Een monsterbedrag voor een label dat niet meteen meespeelt met de grote namen in de mode maar toch geregeld opduikt als het gaat over trends en ones to watch.

Om even de geschiedenis in te duiken: Nicky en Simone Zimmermann startten het gelijknamige label in 1991. Nicky Zimmerman liep school op de design academie van East Sydney (in Australië dus) en studeerde daar in 1990 af. ‘Het was het enige wat ik in het leven had kunnen doen: kleren maken’, zo zegt ze zelf. Meteen erna begon ze een collectie uit te werken in de garage van haar ouders. Outfits die ze op de plaatselijke Paddington Markets wist te verkopen, tijdens het weekend, samen met een vriendin, die tot vandaag haar PR-manager is. De focus toen was al heel duidelijk: resortwear van het betere soort, denk aan een zomerse dag aan zee en de zwierige jurken, tops en rokken die daarbij het perfecte plaatje vormen.

Zimmermann groeide en bloeide, terwijl Nicky van markt naar markt trok. Een editorial in de Australische Vogue betekende een eerste hoogtepunt. Nicky: ‘Plots kreeg ik een verhaal van twee pagina’s in het blad. Meteen kwam er reactie van boetieks overal in Australië. Ik voelde dat ik het moment moest aangrijpen om stappen te zetten. Dus opende ik een winkel in Darlinghurst (een funky wijk in Sydney, red).’ Rond diezelfde periode kwam Nicky’s zus Simone ook het bedrijf binnen. Van dan af werd alles extra professioneel aangepakt. Zoals Nicky het formuleert: ‘Ik zou het zonder Simone nooit hebben kunnen doen. De business is met de jaren veranderd, de modescène ook, maar Simone was altijd de stem van de rede, een constante die we nodig hadden. Bovendien panikeerde ik al toen ik facturen moest maken, dat was eerder iets voor haar.’

Van de markten leerde Nicky hoe vrouwen op haar ontwerpen reageerden. Ze verfijnde er haar esthetiek. De kleine collectie groeide: naast prêt-à-porter werd werk gemaakt van een swimwear-lijn en van extra accessoires.

Aanvankelijk bleef Zimmermann een heel plaatselijke speler. Toen de Australian Fashion startte, waren ze hard to get : het duurde even vooraleer ze een plaatsje innamen op de kalender. Ze openden hun show met badpakken, wat hen meteen heel wat visibiliteit opleverde. In 2014 trokken de zusjes richting Verenigde Staten om er deel te nemen aan New York Fashion Week. Veertien jaar lang zouden ze er een modeshow organiseren. Tot een paar jaar geleden: ze maakten post-covid de overstap naar Paris Fashion Week, wat meteen zorgde voor aandacht van de hele wereld. Nicky daarover: ‘Als een Australisch modelabel hebben we geen natuurlijke thuis in de rest van de wereld, maar uiteindelijk gaat het om te doen wat je voor je merk moet doen. Parijs is de thuisbasis van mode. Hier een defilé organiseren voelt als thuiskomen.’

Interesse van andere bedrijven om mee te stappen in hun verhaal, kon dus niet ontbreken. Zo werden de zussen eind 2020 benaderd door Style Capital, een Italiaans private equity bedrijf dat ook Twin-Set en Golden Goose in de portefeuille zitten heeft. Na hun instap behielden Nicky en Simone een minderheidsaandeel. De overname zorgde ervoor dat Zimmermann wereldwijd uitgerold werd: het logo prijkt nu op internationale flagshipstores in Beverly Hills, New York en Londen, recent zelfs in Cannes, Rome en Napels. Daarnaast wordt er verkocht aan een ruime schare multimerkzaken van het betere soort: toonaangevende warenhuizen als Saks Fifth Avenue en Bloomingdales in New York, maar ook Harrods en Harvey Nichols in Londen en de bekende onlinewinkels Net-a-Porter en MatchesFashion. Het mag gezegd dat enkele retailers in België het label uit Australië ook hebben ingekocht.

Tijdens de zomer kocht Advent International een meerderheidsaandeel in het bedrijf en werd Zimmermann gewaardeerd op maar liefst 1 miljard Dollar. Een gigantische som. Toch zullen de zusjes niet naar de achtergrond verdwijnen: ze blijven aan zet als het gaat om het invullen van de collecties en zullen waken over het dna van het label.

“Als Australisch modelabel hebben we geen natuurlijke thuis in de rest van de wereld, maar uiteindelijk gaat het om te doen wat je voor je merk moet doen. Parijs is de thuisbasis van mode. Hier een defilé organiseren voelt als thuiskomen.”

Dat Zimmermann aan zo’n prijs verkocht is, beroert de modewereld wel. Iedereen heeft vandaag de mond vol van quiet luxury, waarbij prints en heftige kleurenvlakken uit den boze zijn, maar daar doen de zusjes helemaal niet aan mee. Het label wordt vandaag gelauwerd als erg herkenbaar en verfrissend, een gamechanger op het vlak van resort ready kleding en outfits waarmee je zo naar het trouwfeest kan. Het feit dat trouwfeesten helemaal terug zijn, speelt uiteraard ook een rol in het succes van het bedrijf. Een journalist van de belangrijke krant The Sydney Morning Herald heeft nog een andere verklaring voor het succes. ‘Indien Sydney een vrouw zou zijn, dan draagt die zeker een Zimmermann bikini. Het modelabel is echt synoniem geworden van de Australische stijl.’ Maar dan duidelijk een chique stijl. Een steeds duidelijker signatuur, dat ook. Denk luxueuze badpakken en prachtige, zwierige jurken, vaak met indrukwekkende bedrukkingen of borduursels en met volants, ruches en romantische kraagjes. Kleren die door de bedrukkingen op een stilleven lijken. Kan het verbazen dat zowel Beyoncé als Taylor Swift grote fan zijn?

Volgens Nicky is de sleutel tot succes tot vandaag de link naar de eindklant. ‘Vrouwen geven je hun centen, dus moet het product dat je hen verkoopt de moeite zijn. Het is belangrijk dat je hen iets verkoopt dat je met zorg en liefde gemaakt hebt. We spreken daar nog dagelijks over. Zo van: Gaan ze het leuk vinden? Gaan ze het lang in hun kleerkast bewaren? Is het de prijs waard? Vragen die essentieel zijn in ons beroep.’

De enige vraag die modejournalisten zich stellen, is van een andere soort: zullen de Zimmermann zusjes nog lang aan zet blijven bij het label dat hun naam draagt? Hun contract loopt over drie jaar ten einde.

_Tekst: Veerle Windels

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere