Now Reading
PH HOUSE

PH HOUSE

… uit de as verrezen

Aanvankelijk hadden de nieuwe eigenaars er geen idee van. Dat de villa in Kopenhagen die ze net gekocht hadden ooit eigendom of op zijn minst bewoond was door wijlen Poul Henningsen, de man van wie ze zelf een hele collectie armaturen en lampen in huis hebben. De Deense architect en ontwerper, wereldvermaard om zijn sculpturale verlichtingselementen voor designmerk Louis Poulsen, zou het gebouw ooit gebruikt hebben als zomerhuis. Maar op het moment van de aankoop lag het in puin. Een brand had het pand in 2014 zwaar beschadigd. Daarop kreeg stadsgenoot Norm Architects de opdracht om de verwoeste constructie herop te bouwen en te moderniseren. Het architectenbureau zorgde voor een fijnzinnige herinterpretatie van de historische villa, waarin perspectief, licht, kleur en textuur een bijzondere dialoog aangaan. ‘PH House’ werd het project toepasselijk genoemd, naar zijn voormalige iconische bewoner. Vandaag leeft er een gezin van drie en zijn Poul Henningsens lampen overal aanwezig.

Horizontale en verticale ruimtelijkheid
Van meet af aan was het de bedoeling om de oorspronkelijke kenmerken van de villa zoveel mogelijk te integreren in het nieuwe ontwerp. Het huis hanteert een moderne, minimalistische stijl die fijntjes verwijst naar het verleden. Klassieke elementen zoals lambriseringen, raamkozijnen en paneeldeuren werden gerestaureerd en gecombineerd met een neutraal palet van aardse kleuren en natuurlijke materialen. Op structureel vlak bleef er van het origineel weinig over. Zo werden de gevels verhoogd om de ruimte boven te verdubbelen ten opzichte van vroeger. De meest significante verandering voltrok zich evenwel op de benedenverdieping. Van een verzameling kleine kamers maakte Norm Architects een grote open ruimte

die het licht langs alle kanten naar binnen trekt. Woonkamer en keuken zijn één, enkel gescheiden door een donkere monolithische kast enerzijds en een zwevende eikenhouten trap anderzijds. Die laatste strekt zich uit over het hele gebouw, van de kelder tot de bovenverdieping, waarbij de dakramen bovenaan het trappenhuis het daglicht zorgvuldig naar beneden filteren. Het resultaat is een heel transparante gezinswoning met een subtiel gevoel voor structuur, geaccentueerd door bijzondere details in het meubilair.

Terughoudende euforie
Boven het keukeneiland dalen twee amberkleurige PH-lampen neer uit het plafond. In het ogenschijnlijk monochrome interieur lijken ze wel toevallige passanten. Euforische opflakkeringen in een wereld van zachtgrijs, helwit en donkerbruin. Tegelijk tonen ze mooi hoe afgewogen contrasten het karakter van deze woning versterken. Waar je ook kijkt, telkens weer merk je tegenstellingen. Over het hele huis ligt een verouderd visgraatparket, terwijl donker gebeitste kasten zich aftekenen tegen witte muren. In de living staat teakhouten meubilair van de vorige eeuw tegenover strakke volumes in marmer en keramische steen. Overal werken pendels van Poul Hennigsen samen met hedendaagse verlichtingselementen, zoals de Bulb-lampen van Menu. Het occasionele gebruik van messing in de keuken, badkamer en het beslag van de ramen zorgt voor optimistische accenten die de ogenschijnlijke terughoudendheid van het interieur doorbreken. Alle ruimtes zijn uitgekleed tot hun meest minimale vorm. En toch oogt het geheel warm en toegankelijk. PH zal tevreden zijn.

_Tekst: Bart De Maesschalck

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere