Now Reading
Kweekvijver van toptalent

Kweekvijver van toptalent

Je bent jong en wil wat.


Dansen op topniveau. Velen voelen zich geroepen, slechts een paar witte raven zijn uitverkoren. Deze kunstvorm vereist gestaalde karakters en lichamen. Meisjes/jongens die het uiterste van zichzelf vergen en geven. Dans is een artistieke praktijk gebaseerd op techniek en een intens beleefd artistiek proces. Telkens nieuwe energie aanboren. Jezelf en de anderen uitdagen. Dansen is zeilen op de zeeën van de verbeelding.

Rinka-Matsuura-&-Daimu-Nakayama-in-CONCERTO-CON-BRIO Yannick-Boquin-©FilipVanRoe_

Twee jaar geleden startte Alain Honorez, ex-principal van Ballet Vlaanderen, met een twee jaar durende pre-professionele opleiding voor jonge uitmuntende dansers met al een serieuze opleiding achter de rug. De focus ligt op de verdere ontwikkeling van hun artistieke en technische kwaliteiten. Junior Ballet Antwerp is een smeltkroes van nationaliteiten.

Bezielende kracht, Alain Honorez, is één en al expressie, een vakman die zijn materie door en door kent: bedreven, gedreven en gepassioneerd in wat hij doet. Een leven opgedragen aan zijn grote passie: de dans. Met zijn prikkelende en diepgravende geest creëert hij magie op het podium.
Zijn missie: al die vaardigheden doorgeven aan opkomend talent. Op zeer korte tijd heeft JBA een naam uitgebouwd in de balletwereld.

Hoe is dans in uw leven gekomen?
Mijn grootouders hebben dat potentieel, mijn gevoel voor ritme, ontdekt. Muziek zet mij in beweging. Van mijn acht jaar stond vast: ik wil danser worden.

Eens afgestudeerd aan de balletschool ging je in sneltreinvaart naar de top: van corps de ballet naar half-solist, solist, eerste solist, principal. Hoeveel jaren zijn over dat groeiproces heen gegaan?
Ik ben in Ballet Vlaanderen gestart in 1996 en heb er vast in dienst gedanst tot 2012, waarvan tien jaar als principal. Daarna heb ik een freelance carrière van een vijftal jaar uitgebouwd met gastoptredens wereldwijd.

Wanneer bereikt een danser zijn/haar absolute top?
Rond de dertig. Fysiek ben je dan top of the top. Er is ook een zekere maturiteit. Het jammerlijke is, op het moment dat je als artiest volledig rijp bent, heb je eigenlijk fysiek je hoogtepunt al bereikt.

Dansen is niet alleen een ‘way of life’ , maar net zo goed een ‘state of mind’
Een keer dat je met die opleiding start van de basisschool tot je uiteindelijk op het podium staat, ligt je focus op dans. Je wordt daarin meegesleurd en zit min of meer in een bubbel. Er bestaat niets anders. Het is inderdaad een way of live én mind. Je mist al het andere ook niet. Het is één en al drive. Passie drijft je voort. Het is die passie die we nu proberen over te brengen op de jonge generatie dansers.

Marta-Dias-&-Lucas-Bierlair-in-CLAROSCURO—Altea-Nuñez-©FilipVanRoe

JBA houdt een strak regime aan, er is de dagelijkse routine van oefeningen om hun lichaam in conditie te houden.
Het programma is helemaal ingevuld op basis van een volwaardige danscompagnie. Zes dagen op de zeven wordt er gewerkt omdat ik die jonge mensen zo snel mogelijk die routine van wat ze in de nabije toekomst zullen doen, wil meegeven. Er is een ongelooflijke omswitch van de school en die bubbel waar ik het over had. Overbeschermd bijna. Dan komen ze in het echte leven te staan. Compagnies willen ook een heel breed repertoire brengen. Die verscheidenheid is inherent aan de maatschappij waarin we leven. Enerzijds is dat goed. Anderzijds gaan er door dat eclecticisme soms visies verloren.

Een geluk bij een ongeluk. Tijdens covid mocht er niet opgetreden worden. U bracht hen in contact met het medium film.
We moesten iets bedenken om de dansers bezig te houden, in shape ook. Dan schiet je creatieve verbeelding in actie. We hebben video’s gemaakt van zaken waar we mee bezig waren om toch het publiek te kunnen bereiken. Niet vlug, vlug, het waren volwaardige artistieke werkstukken. Het combineren van eigentijds klassiek ballet met een variatie van andere kunstvormen zoals film, muziek, mode, fotografie… om zo artistieke evenementen te stimuleren. Ook daar speelt JBA op in.

Als afstudeerproject was ‘MINIATUREN’ te zien: een overdonderend en visueel verbluffende spektakel dat het publiek meezoog in een roes.
‘Miniaturen’ is een veelgelaagd programma bestaande uit 7 verschillende choreografieën. Telkens in een andere modus gaan, andere stijl, ander ritme, andere configuraties, synchrone bewegingen… vergt van de dansers focus, intellectuele en fysieke kracht. Dans is een kunstvorm: een samengaan van muziek, gevoel, dans in een wisselwerking met het publiek. Het publiek moet aangesproken worden, een emotie voelen. Enkel flirten is niet voldoende, er moet connectie zijn.

Ze studeren af en slaan hun vleugels uit. Hebben ze allemaal ergens een contract kunnen vinden?
85% van de eerste lichting JBA dansers heeft en job gevonden. Ze zwermen uit over heel Europa. Dansers zijn een beetje moderne nomaden. Het fijne is dat ik de voorbije 20 jaar samen met mijn vrouw, Altea Nuñez, samengewerkt heb met toppers van choreografen wereldwijd. Die contacten heb ik ook aangesproken. Die cirkel raakt rond.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Het eerste wat er nu aankomt is de volledige uitvoering van ‘Metamorphosis’ van David Dawson in de Handelsbeurs op 26 en 27 juni. Een wereldpremière. De puurheid en schoonheid van klassiek ballet in een hedendaagse vorm. Hij heeft dit ballet speciaal gecreëerd voor JBA. In 2023 staat ‘Cinderella’ op het programma. Daarmee onderschrijven we het belang van de basis van klassiek ballet. We gaan dit op een hippe en fijne manier brengen in een mix van stijlen.

Kom en ga het zien mensen. JBA is top of the bill.

_Tekst: Viviane Redant
_Fotografie: Filip Van Roe

Scroll To Top
Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Nieuwsbrief Bo Magazine
Schrijf je nu in!
ErrorHere